عرضه اولیه سهام چیست؟

عرضه اولیه سهام

عرضه اولیه سهام یکی از جذاب‌ترین و سودآورترین اتفاق‌هایی است که در عرصه بورس اوراق بهادار رخ می‌دهد. در این چارچوب، شرکت‌هایی که قصد دارند برای نخستین بار سهام خود را عرضه کنند، وارد بازار سهام می‌شوند.

چگونه عرضه اولیه سهام را خریداری کنیم؟

برای خریداری این نوع از سهام، ضروری است چند گام را به ترتیب طی کنید.

گام اول: ثبت نام در بورس

بدیهی است برای هر اقدامی در چارچوب بازار سرمایه، لازم است نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنید. به یاد داشته باشید این پروسه (بسته به ازدحام متقاضیان) ممکن است بین یک تا چند روز زمان ببرد. پس ثبت نام در بازار بورس را به آخرین لحظات عرضه سهام موکول نکنید.

گام دوم: اطلاع از عرضه سهام اولیه

عرضه سهام اولیه شرکت‌های بزرگ معمولاً با اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام می‌شود. همچون شرکت شستا که حتی افرادی که به دنبال اخبار بازارهای مالی نبودند نیز در جریان آن قرار گرفتند.

البته بعضی پنل‌های کارگزاری این امکان را به شما می‌دهند تا در تنظیمات آن‌ها، مشخص کنید که هر زمان عرضه اولیه‌ای اتفاق افتاد، به صورت خودکار برای شما سهام مربوطه را خریداری کنند.

گام سوم: تخصیص سهام بر اساس تعداد تقاضا

میزان سهامی که در این تخصیص به شما داده خواهد شد، بر اساس تقسیم میزان کل سهام بر تعداد متقاضیان است. به عنوان مثال، فرض کنید یک شرکت با 10 میلیارد تومان سهام اولیه وارد بازار سرمایه می‌شود و 1 میلیون نفر متقاضی برای خرید سهام آن وجود دارد. با این حساب، به هر نفر 10.000 تومان سهام خواهد رسید.

پیشنهاد برای حرفه‌ای شدن

پیشنهاد می‌کنیم برای حرفه‌ای شدن در بازار سرمایه و اوراق بهادار، نسبت به طی دوره آموزش بورس اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید