شاخص بورس چیست؟

شاخص بورس یا شاخص بورس اوراق بهادار شاخصی است که می‌تواند بازار سهام یا زیرمجموعه بازار سهام را اندازه‌گیری کند و به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا سطح فعلی قیمت را با قیمت‌های گذشته مقایسه کنند تا عملکرد بازار را محاسبه کنند.

شاخص کل بازار

در بورس اوراق بهادار تهران، شاخص بازدهی (شاخص قیمت و بازده نقدی) با عنوان TEDPIX معرفی شده است. این همان شاخصی است که در اخبار از آن به عنوان شاخص‌بورس تهران یاد می‌شود. به بیان ساده‌تر، این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های حاضر در بورس است.

شاخص کل هم‌وزن

از آنجایی که شاخص کل بازار، میانگینی است از کلیه سهام شرکت‌های حاضر در بورس، در نتیجه هرقدر نوسان در شرکت‌های بزرگ بیشتر باشد، شاخص کل نیز بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از این رو، شاخص دیگری با عنوان شاخص کل هم‌وزن در نظر گرفته می‌شود. بر اساس این شاخص، وزن کلیه شرکت‌های حاضر در بورس (صرف نظر از میزان سرمایه آن‌ها) برابر در نظر گرفته می‌شود و نوسان آن‌ها نیز در شاخص کل هم‌وزن برابر محاسبه خواهد شد.

شاخص قیمت TEPIX و هم‌وزن

شاخص قیمت TEPIX نیز همانند شاخص کل است، با این تفاوت که در آن، سود شرکت‌ها در نظر گرفته نشده و صرفاً قیمت سهام مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این شاخص تحت تاثیر قیمت سهام شرکت‌های بزرگ نوسانات جدی دارد. اما شاخص قیمت هم‌وزن نیز مانند شاخص کل هم‎‌وزن، بدون در نظر گرفتن میزان سرمایه شرکت‌های بزرگ است و قیمت سهام همه شرکت‌ها به صورت میانگین در آن محاسبه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید