آموزش زبان انگلیسی همواره یکی از دغدغههای اصلی بسیاری از افراد جامعه است. به خصوص آنکه با وجود سالها آموزش رسمی در مدرسه و دانشگاه، تغییر خاصی در سطح تسلط زبان ایجاد نمیشود!
رفتن به کلاس زبان: موثر یا بینتیجه؟
تا پیش از کرونا! که امکان رفتن بر سر کلاسهای آموزش زبان بود، بعضیها شانس یادگیری خود را در رفتن به این کلاسها میدیدند؛ اما واقعیت اینجاست درصد کمی از افرادی که به این کلاسها میرفتند، موفق میشدند. ضمن اینکه اگر خودتان هم در خانه میماندید و همان حجم تمرین را انجام میدادید، همانقدر پیشرفت میکردید!
البته تیپ یادگیری بعضی افراد به این صورت است که تا «اجبار» بالای سرشان نباشد، اراده یاد گرفتن نخواهند داشت و کلاس، به نوعی همان اجبار بود.
اما این روزها (و این ماهها) با توجه به تعطیلی کلاسهای حضوری، یک گزینه بیشتر برای یادگیری زبان باقی نمیماند: فضای مجازی!
توازن چهار مهارت زبان: شنیدن، گفتن، نوشتن، خواندن
برای آموزش زبان از کجا شروع کنیم؟ فیلم ببینیم؟ در محیط قرار بگیریم و صحبت کنیم؟ بنویسیم؟ یا بیشتر بخوانیم؟ ترجمه کردن چطور است؟ بعضی استادان میگویند هر چه بیشتر ترجمه کنی، موفقتر میشوی.
مهارت خواندن
مهارت نوشتن
مهارت شنیدن
مهارت گفتاری
مهارت خواندن در زبان انگلیسی به خصوص برای دانشجویان یکی از ضروریترین و مهمترین مهارتهاست. این مهارت در خواندن کتابها و مقالات علمی به زبان اصلی از یک سو و موفقیت در آزمونهای زبان از سوی دیگر، نقش کاملاً تعیین کنندهای دارد.
این مهارت شامل درک مطلب و روان خواندن متنهاست. اهمیت مهارت خواندن از این جهت است که ما به صورت روزمره، با نوشتهها، تابلوها، راهنماها به زبان انگلیسی و … سر و کار داریم.
مهارت نوشتن به شما این امکان را می دهد تا به وضوح با دیگران ارتباط برقرار کنید. حتی مشاغلی که روی نوشتن متمرکز نیستند، از برنامه اولیه گرفته تا کارهای روزمره و نگهداری سوابق، به مهارتهای نوشتاری نیاز دارند. همواره کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که مهارت نوشتاری قوی داشته باشند.
مهارت نوشتن در نگارش کتاب، مقالات علمی و همچنین مکاتبات تجاری بسیار مهم است. همچنین در برخی از آزمونهای پیشرفته زبان انگلیسی، این مهارت مورد سنجش قرار میگیرد.
گوش دادن توانایی دریافت دقیق و تفسیر پیام ها در فرایند ارتباط است و برای تمام ارتباطات حضوری (و حتی آنلاین و غیرحضوری) مؤثر است.
بدون داشتن این توانایی، پیامها به راحتی درک نمیشوند. این مهارت هم برای جلسات بینالمللی نقش تعیین کننده داشته و هم در بعضی آزمونهای زبان مورد سنجش قرار میگیرد.
مهارت صحبت کردن در واقع نخستین مهارتی است که انسان در زندگی خود میآموزد. این مهارت در تعاملات اجتماعی، مذاکرات تجاری و برقراری هر گونه ارتباط ضروری است.
مهارت های گفتاری به ما توانایی برقراری ارتباط موثر را می دهد. این مهارت به گوینده این امکان را میدهد تا پیام خود را به روشی پرشور، متفکر و قانعکننده منتقل کند. مهارتهای گفتاری همچنین به شما اطمینان میدهد که افرادی که مخاطب شما هستند، پیامتان را دقیقاً به همان صورت که منظور شماست، دریافت میکنند.
البته باید توجه داشت که این مهارتهای چهارگانه، جزیرههای جدا از هم نیستند و هر کدام از آنها بر روی دیگری تاثیر میگذارند. بهعنوان مثال کسی که بر روی مهارت شنیداری زبان انگلیسی تمرکز میکند و به فیلم، اخبار و سایر منابع شنیداری زیاد گوش میدهد، مهارت گفتاری و حتی نوشتاری وی هم تقویت میشود، چراکه شنیدن ساختارهای صحیح از منابع موثق باعث میشود زبانآموز ناخودآگاه از آن ساختارها در گفتار و نوشتار خود نیز بهره ببرد.
افزایش هر چهار مهارت
یکی از چالشهای اصلی بسیاری از یادگیرندگان زبان، رشد نامتوازن این چهار مهارت است.
من می تونم کتاب و مقاله انگلیسی رو راحت بخونم، ولی یک کلمه هم نمی تونم بنویسم!
من فیلم های زبان اصلی رو راحت می فهمم، ولی اصلاً نمی تونم صحبت کنم!
شما هم چالشهایی از این جنس دارید؟ اصلاً احساس تنهایی نکنید! این سیستم آموزشی، پوششدهنده هر چهار مهارت برای شما خواهد بود.
روشهای تدریس زبان
انتخاب روش مناسب برای تدریس زبان انگلیسی همواره یکی از دغدغههای اصلی زبانشناسان و زبانآموزان بوده است. در طول تاریخ روشهای متنوعی برای اینکار ایجاد و بهکار برده شده است. در ادامه تاریخچه کوتاهی از برخی از این متدها و روشهای تدریس را بیان خواهیم کرد:
روش گرامر-ترجمه
این روش تدریس قدیمیترین متد آموزش زبان است که تا سالها برای آموزش زبان لاتین بهکار گرفته میشد و از سال 1840 میلادی برای آموزش زبان انگلیسی نیز استفاده شد. از جمله مهمترین ویژگیهای این روش آن است که یادگیری در آن کاملا از طریق ترجمه زبان مقصد(در اینجا انگلیسی) صورت میگیرد. قواعد گرامری و همچنین لیستهای بلندبالایی از لغات نیز باید حفظ شوند. این روش هیچگونه ارزشی برای مهارتهای گفتاری و شنیداری قائل نمیشود.
آشنا به نظر میآید درست است؟ بله روش تدریس زبان انگلیسی در اکثر مدارس کشور ما روش قدیمی گرامر-ترجمه است.
روش مستقیم
پیدایش این روش پاسخی بود به روش گرامر-ترجمه و بهطور کامل با آن در تضاد بود. در این روش اعتقاد بر این بود که زبانآموز باید به زبان مقصد بیاندیشد و درکل مخالف انتقال معنا ازطریق ترجمه کتبی و یا شفاهی بود و بیان میکرد که معنا باید از طریق رفتار، نمایش و یا اشیاء منتقل شود. در این روش استفاده از زبان مادری ممنوع بود و فقط زبان مقصد مورد استفاده قرار میگرفت. قواعد گرامری آموزش داده نمیشدند و تاکید بر تلفظ صحیح بود.
روش شنیداری-گفتاری
نام دیگر این متد “روش ارتشی” است، چراکه پس از جنگ جهانی دوم، تصمیم گرفته شد تا سربازان زبان دشمنان خود را یاد بگیرند. تئوری پشتیبان این روش این بود که یادگیری یک زبان به معنی کسب یک سری عادات است. در این روش دیالوگهای متعدد در موقعیتهای مختلف تمرین میشدند. این عبارات و جملات جدید ابتدا شنیده شده و سپس قبل از اینکه شکل نوشتاری آن مشاهده شود، به کرات تکرار میشدند.
روش سکوت
در این روش تلاش بر این است که معلم به کمترین میزان صحبت کند و زبانآموزان خود به کشف زبان بپردازند و معلم تنها نقش تسهیلگر این فرآیند را داشته باشد. استفاده از زبان مادری در این روش ممنوع است.
روش پاسخ تمام فیزیکی
در این روش معلم به زبانآموز در زبان مقصد دستوراتی میداد و زبان آموز باید بهصورت عملی و فیزیکی آن دستورات را اجرا میکرد. دستوراتی مانند “stand up” ، “close your book، “Go out” . در این روش اعتقاد بر این بود که آموزش زبان اگر با فعالیت بدنی همراه شود، موثرتر خواهد بود.
روش آموزش زبان تعاملی
این روش در پاسخ به روش شنیداری-گفتاری که بر روی تکرار و حفظ کردن تاکید داشت، ایجاد شد. تمرکز در این روش ایجاد توانایی در زبانآموز برای تعامل و ارتباط برقرار کردن با دیگران در موقعیتها و شرایط مختلف در زندگی روزمره است.
محتوای این روش تدریس مسائلی مانند دعوت از دوستان، پیشنهاد یک موضوع، شکایت کردن از یک چیز، گفتن زمان، توصیف چهره یک شخص و چنین موضوعاتی است که در زندگی روزمره وجود دارند. این روش در بسیاری از کتابها و کلاسهای آموزش زبان مورد استفاده قرار میگیرد.
روش آموزش ماموریت محور
روش ماموریت محور بر این فرض استوار است که ماموریتها یا تکالیف، جزء اصلی فرآیند یادگیری زبان هستند. در این شیوه تدریس، یک سری وظایف و تکالیف مرتبط با موضوع آموزش به زبانآموزان داده میشود و آنها طی تعامل و همکاری که برای حل این مسائل با یکدیگر دارند، زبان مقصد را میآموزند.
همه این تئوریها و روشهای تدریس که در بالا گفتیم، بههمراه دیگر شیوههای موجود، همگی دارای نقاط ضعف و قوت خاص خود هستند. از همینرو امروزه تلاش بر این است که نقاط مثبت این روشها بدون نقاط ضعفشان انتخاب و با هم ادغام شوند و موثرترین روش تدریس بوجود آید.
ویژگیهای آموزش زبان به سبک حرفهای
آنچه به شما پیشنهاد میشود، یک سیستم نوین آموزش زبان بینالمللی است که توانسته نکات مثبت تئوریهای تدریس را استخراج و آنها را در قالب یک سیستم آموزشی بهینه ارائه کند که یکی از بیشترین موفقیتها را در سطح جهان برای افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی را به صورت «خودآموز» دارند، داشته است. از جمله ویژگیهای این سیستم آموزشی، میتوان به این موارد اشاره کرد:
کاملاً تعاملی
تصور متداول از سیستم آموزش آنلاین، تعدادی ویدئوی آموزشی است که میتوانید آنها را دانلود و مشاهده کنید. در صورتی که در این سیستم، شما بهصورت کامل با سامانه در تعامل هستید و صرفاً بیننده و شنونده نیستید. بهعنوان مثال:
- در طی هر درس، پس از یادگیری، نسبت به انجام تمرین آن اقدام میکنید.
- برای افزایش سطح مهارت گفتاری، تلفظ صحیح واژگان از شما تست گرفته میشود.
- در انتهای هر درس، یک تمرین تعاملی وجود خواهد داشت که در آن یک ویدیو نمایش داده میشود و شما را در موقعیتی خاص متناسب با موضوع آن درس قرار میدهد. اکنون شما بایستی با استفاده از میکروفون دستگاه خود، با ویدیو تعامل کنید؛ به سوالاتی که از شما پرسیده میشود پاسخ دهید و از شخصیتهای حاضر در ویدیو سوال بپرسید. این فعالیت یک شبیهساز عالی مکالمه انگلیسی محسوب میشود.
در این سیستم تعاملی، یادگیری شما به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و خستگی ناشی از آموزش نیز کاهش مییابد.
محتوای متنوع
محتوای این سیستم آموزشی دارای تنوع فراوان است. از جمله مواد آموزشی میتوان به این موارد اشاره کرد:
- متنهای آموزشی
- ویدئوی آموزشی
- ویدئوی تعاملی
- تمرینهای آموزشی
انواع تمرینها
تمرینهای قرار گرفته در این سیستم آموزشی، تنها منحصر به یک یا دو گونه نیستند و طیف متنوعی از فعالیتها را شامل میشوند:
- سوالات چند گزینهای (شامل متن، صدا، تصویر)
- انطباق اسامی، افعال، صفات و سایر گونههای زبانی با تصاویر مربوط به آنها
- پر کردن جاهای خالی با استفاده از گزینههای داده شده
- نوشتن جواب مناسب در جاهای خالی
- تست تلفظ کلمات و جملات با استفاده از میکروفون دستگاه
- تماشای فیلم و پاسخ به سوالات مطرح شده درمورد آن
- بازی و آموزش مانند بازی تطابق عکسهای مشابه و امثال آن
- فیلمهای تعاملی که با شخصیتهای حاضر در آنها با استفاده از میکروفون گفتگو میکنید
- و …….
متناسب با زبان مادری غیرانگلیسی
بعضی از منابع آموزشی متداول زبان انگلیسی، برای افرادی طراحی شدهاند که زبان مادری آنها انگلیسی است. در صورتی که این سیستم آموزشی، برای افرادی است که آشنایی چندانی با این زبان ندارند و از این رو، در بعضی قسمتهای مقدماتی، راهنمای فارسی برای درک هر چه راحتتر قرار داده شده است.
تالار گفتگو
شما در طی این دوره حرفهای آموزش زبان تنها نیستید و زبانآموزان از سراسر کشور همکلاسیهای مجازی شما خواهند بود. این امکان برای شما فراهم شده است تا در تالار گفتگوی دوره، با سایر زبانآموزان در ارتباط باشید و سوالات و مطالب مدنظر خود را در آنجا مطرح کنید و در مسیر یادگیری همراه و کمک یکدیگر باشید.
بدون استرس زمان
بر خلاف دورههای آموزشی حضوری که به خاطر فشردگی دوره، همواره «استرس زمان» برای شما وجود دارد، برنامهریزی زمانی این دوره، کاملاً در دست شماست.
استرس باعث میشود سطح یادگیری شما کاهش یابد، سیستم ایمنی بدنتان ضعیف شود و در بلندمدت، بهمنظور کاهش این استرس و آسیب ناشی از آن، عامل استرس را حذف خواهید کرد، بدین معنا که از ادامه یادگیری زبان انگلیسی صرف نظر میکنید!
در این سیستم، با آرامش خیال و بدون نگرانی میتوانید این دوره آموزشی را با سرعت مدنظر خودتان پیش ببرید.
ثبت نام در دوره
ثبت نام در این دوره به سادگی امکانپذیر است.
هزینه ثبتنام سطح 1 دوره آموزشی زبان انگلیسی، 200 هزار تومان است.
با توجه به اینکه یادگیری زبان انگلیسی یکی از الزامات دوران دانشجویی است، ثبتنام این دوره برای دانشجویانی که عضو سازمان بینالمللی دانشگاهیان هستند، با 60 درصد تخفیف امکانپذیر است. (عضو سازمان نیستید؟ هم اکنون عضو شوید!)