ریسک بورس در سال 99

ریسک بورس یکی از اولین مفاهیمی است که همراه بورس به ذهن می‌رسد. ریسک در بازار بورس نه آنقدر جدی و شدید است که شما را از ورود به این عرصه سرمایه‌گذاری باز دارد و نه آنقدر کمرنگ که بدون هیچ اطلاعاتی نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کنید.

انواع ریسک بورس

ریسک‌ها در بازار بورس به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. بعضی ریسک‌ها قابل پیش‌بینی و اجتناب هستند و برخی دیگر، خارج از چارچوب پیش‌بینی پذیری جای می‌گیرند.

ریسک‌های پیش‌بینی پذیر

هنگامی که قصد خرید سهام یک شرکت یا موسسه بزرگ را دارید، حتماً باید به «پیشینه» و «چشم‌انداز» آن توجه کنید. پیشینه، به معنای گذشته آن صنعت و عملکرد سال‌های پیشین آن است. چقدر ثبات مدیریتی داشته؟ چقدر صورت‌های مالی شفاف ارائه کرده است؟ چقدر سهامداران از عملکرد آن راضی بوده‌اند؟ و بسیاری پرسش‌های دیگر در این زمینه. چشم‌انداز، به افق آینده و پیش روی صنعت مربوطه باز می‌گردد، چه اینکه یک صنعت (مانند ساختمان) ممکن است پیشینه درخشانی داشته باشد اما افق پیش روی آن، چندان سودآور به نظر نرسد. یا به عنوان مثال، صنایعی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و آینده مبهمی پیش روی آنهاست.

ریسک‌های غیرقابل پیش‌بینی

این دسته از ریسک‌ها، بسته به نوع شرایط و محیطی که کسب و کار در آن قرار گرفته، کمتر قابل پیش‌بینی هستند. به‌عنوان مثال ممکن است قانونی تصویب شود و واردات مربوط به یک صنعت خاص آزاد شده یا تعرفه گمرکی آن کاهش یابد؛ در نتیجه، سهام آن شرکت و سودآوری آینده آن دچار اختلال خواهد شد. یا بروز حوادث غیرمترقبه (مانند بلایای طبیعی) یا تحریم‌ها یا مواردی از این دست که خارج از کنترل صنعت مربوطه بوده و پیش‌بینی آن به سادگی امکانپذیر نیست، روی دهند.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک، مجموعه اقداماتی است که به منظور کاهش خطرات ریسک یا مواجهه با آن در صورت بروز، انجام می‌پذیرد. در رابطه با مدیریت ریسک در بازار بورس، یکی از متداول‌ترین اقدامات، توزیع سرمایه در قالب سبد سهام است. بدین معنا که به جای تمرکز کل سرمایه‌تان در قالب سهام یک شرکت (یا مجموعه‌ای از شرکت‌های یک صنعت) آن را در قالب شرکت‌ها یا صنایع مختلف تقسیم کنید. از سوی دیگر، رصد مرتب بازار بورس و توجه به نمادهایی که آن‌ها را خریداری کرده‌اید ضروری است. همانطور که می‌دانید، قیمت سهام هر نماد روزانه بین +5 تا -5 درصد در نوسان است. در مواردی که به نظر می‌رسد سهام شما دچار افت بلندمدت خواهد شد و کاهش قیمت آن را در روز اول مشاهده می‌کنید، شاید بهتر است در اولین فرصت با فروش آن، جلوی ضرر هر چه بیشتر را بگیرید. از طرفی، تصمیم‌گیری یا بهتر است بگوییم «واکنش احساسی» بدترین نوع مواجهه با اتفاقاتی است که در بازار بورس برای شما رخ می‌دهد. به همین خاطر، چه در خرید و چه در فروش سهام، همواره ضمن در نظر گرفتن همه جوانب، عرصه را «مدیریت» کنید.

ریسک بورس در سال 99

سال 1399 از نظر بازار بورس، یکی از پر ازدحام‌ترین سال‌هاست. از یک سو، ورود افراد تازه‌وارد به بازار بورس، بسیاری معادلات گذشته را برهم می‌ریزد و از سوی دیگر، عرضه سهام شرکت‌های بزرگ (نظیر شستا)، ورود سهام عدالت به بازار بورس و همچنین واگذاری سهام شرکت‌های دولتی، فرصت‌های بیشماری را برای فعالان بازار سرمایه پدید آورده است. از این رو، به نظر می‌رسد فرصت‌های بورس در این سال از تهدیدهای آن پیشی گرفته و بورس را به بازار قدرتمندی تبدیل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید